Słaby czas dla Polskiego Związku Łuczniczego. Oprócz afery z trenerami, którzy w poprzednich kadencjach zarządzali związkiem, mamy nowe oświadczenie odnośnie aktualnej sytuacji w zarządzie organizacji. Wg. oświadczenia 5 z 9 członków zarządu zrezygnowało w styczniu z pełnienia funkcji w zarządzie, co powoduje konieczność zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów celem wyboru nowych władz.
Sam komunikat Polskiego Związku Łuczniczego jest lakoniczny i nie zawiera żadnych szczegółów, dat ani dokumentów. W szczególności do opinii publicznej powinno być przedstawione stanowisko Ministerstwa Sportu, aby w pełni zrozumieć sytuację. O publikację takiej opinii wystąpiliśmy do PZŁucz.
Analizując możliwości dokooptowania członków do Zarządu należy zapoznać się z dokumentami nadrzędnymi jakimi są statut i uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów.
Statut – Paragraf 23:
„1. Zarządowi Związku i Komisji Rewizyjnej Związku przysługuje prawo dokooptowania do swoich składów nowych członków na miejsca tych, którzy ustąpili lub zmarli w czasie trwania kadencji, jednak nie więcej niż 1/3 uprzednio wybranych składów.”
Uprzednio zostało wybranych 9 członków Zarządu, tak więc dokooptowanie 3 członków stanowi dokładnie 1/3 uprzednio wybranych. Wszystko byłoby w porządku – w przypadku rezygnacji trzech członków i dokooptowania trzech w ich miejsce. Jednak należy wziąć pod uwagę, że ustąpiło ze stanowiska w Zarządzie pięciu członków, co stanowiło większość organu. Nastąpiła tutaj także zmiana ilości osób wchodzących w skład organu z 9 do 7, a to już łamie uchwałę Walnego Zgromadzenia Delegatów z 4 września 2021, a także kolejny punkt paragrafu 23 statutu. Nie może być sytuacji w której decyzje Zarządu oraz reprezentację stowarzyszenia mogą stanowić wyłącznie osoby nie będące wybrane w drodze wyborów.
Statut – Paragraf 23:
„2. W przypadku uzupełnienia więcej niż 1/3 członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej PZŁucz. Zarząd PZŁucz jest zobowiązany do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów celem wybrania nowych Władz.”
W Zarządzie, który składa się z 7 członków, dokooptowana trójka stanowi 3/7 co jest wartością większą jak 1/3 – tak więc statut literalnie zobowiązuje Zarząd PZŁucz w takim przypadku do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów celem wybrania nowych władz.
Ponadto Walne Zgromadzenie Delegatów dniu 4 września 2021 zdecydowało, że Zarząd Związku będzie składać się z Prezesa oraz 8 członków Zarządu – łącznie 9 osób.
Podsumowanie:
Pełny obraz sytuacji poznamy zapewne w momencie, kiedy swoje stanowisko zajmie organ nadzoru jakim jest Ministerstwo Sportu. W oświadczeniu powołano się na tzw. Zarząd kadłubowy – i tutaj pełna zgoda, pozostali członkowie zarządu mają prawo reprezentować i prowadzić bieżące działania związku, jednak podejmowane przez taki Zarząd uchwały będą miały wady prawne. Statut nakłada obowiązek zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów celem wybrania nowych władz. Pozostali członkowie Zarządu nie spełnili tego punktu od stycznia 2023 co może przełożyć się na duży bałagan prawny.
- Czy PZŁucz działał w ramach statutu i prawa?
- Czy pozostali członkowie PZŁucz zrealizowali zalecenia organu nadzorczego w zaistniałej sprawie?
- Czy Ministerstwo Sportu i KRS zaakceptuje Zarząd Polskiego Związku Łuczniczego, który aktualnie jest zdolny do podjęcia uchwał głosami trzech członków, którzy nie zostali wybrani przez WZD?
Aktualnie należy poczekać na dokumenty związane z bieżącą sprawą i oświadczenie Komisji Rewizyjnej. Jak widać Zarząd PZŁucz przeszedł na komunikację prawniczą.
Pełne oświadczenie: https://archery.pl/…/zarzadu-polskiego-zwiazku…/
Foto: archery.pl
Konrad Przesmycki